Luka Mjeda – ANDREA ALESSI8. – 26. lipanj 2019. Muzej Mimara, Rooseveltov trg 5, ZagrebIzložba fotografija Luke Mjede o radovima ranorenesansnog kipara i arhitekta Andrea Alessi.Ove će fotografije biti objavljene u novom izdanju knjige “ANDREA ALESSI” akademika Andrije Mutnjakovića.ANDREA ALESSI / Andrija Aleši, graditelj je albanskoga podrijetla (rođen u Draču, Albanija 1420./25.) koji se nastanio i živio u Dalmaciji (umro u Splitu 1504./05). Godine 1435. već je radio u Zadru, a 1455. se spominje među pomoćnicima Jurja Dalmatinca pri gradnji šibenske katedrale. Za splitske dominikance gradio je 1448. godine kapelu sv. Katarine a 1452. postaje glavni pomoćnik Jurja Dalmatinca na Loggia dei Mercanti u Anconi, Italija. Od 1453. u Rabu izvodi više djela u crkvama i palačama za obitelji Crnota, Scaffa i Zudenigo. Godine 1456. ima u Splitu svoju radionicu s mnogobrojnim pomoćnicima a potom djeluje u Trogiru, gdje podiže svoje najvažnije djelo - krstionicu katedrale sv. Lovre u koju je uklesao svoje ime i godinu 1467. Otada počinje njegova suradnja s Nikolom Firentincem s kojim radi na kapeli sv. Ivana Ursinija u trogirskoj katedrali sv. Lovre te na pročelju augustinske crkve Santa Maria a Mare na otoku San Nicola (Tremiti) u Italiji (1472/73). Vrativši se u Dalmaciju, djeluje pretežno u Splitu, gdje sebi podiže nadgrobnu ploču u crkvi sv. Duha (nadgrobni natpis: Alexius Durrachinus).U krstionici trogirske katedrale sv. Lovre izradio je svoja glavna kiparska djela: reljef Kristovo krštenje nad portalom, reljef sv. Jerolim u špilji te veći dio plastične dekoracije, ostvarivši sintezu kasnogotičkih i ranorenesansnih elemenata. Temu sv. Jerolima u špilji ponovio je 1480. na kamenome poliptihu u crkvici toga sveca na Marjanu u Splitu. Na osnovi stilskih analogija pripisuje mu se (ili njegovoj radionici) nekoliko reljefa sv. Jerolima očuvanih u Dalmaciji i u svjetskim muzejima i kolekcijama (Galerija umjetnina u Splitu, crkva sv. Ivana u Zadru, crkva Santa Maria Zobenigo i San Girolamo in Deserto u Veneciji).